8 مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان

8 مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان

در چشم انداز همیشه در حال تحول آموزش، نقش فناوری در شکل دادن به ذهن کودکان به طور فزاینده ای قابل توجه است. یکی از روش‌هایی که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است، استفاده از کارتون‌ها و انیمیشن‌ها به عنوان ابزار آموزشی، به ویژه برای یادگیری زبان است. در این مقاله قصد داریم تا به عنوان سازنده یکی از اولین پلتفرم‌های آنلاین نوآورانه که به آموزش زبان انگلیسی از طریق کارتون‌ها و انیمیشن‌ها اختصاص دارد، به 8 مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان که در مدت فعالیت‌مان در این حوزه کاملا مشهود بوده است اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان

نظرات متفاوتی در مورد تماشای کارتون‌ها و انیمیشن‌ها در میان اقشار مختلف جامعه وجود دارد؛ از میزان تماشای روزانه تلویزیون گرفته، تا نوع محتوایی که برای کودکان پخش می‌شود. نکته‌ای که احتمالا بر همگان محرز است این است که در دنیای امروز برنامه‌های کودک و انیمیشن جز جدا نشدنی از زندگی روزمره کودکان است.

انتخاب هوشمندانه کارتون‌ها و انیمیشن‌ها می‌تواند به رشد و آموزش کودکان کمک کند.

بنابراین با انتخاب هوشمندانه کارتون‌ها و همچنین در نظر گرفتن سایر فعالیت‌های مخصوصا فیزیکی در برنامه روزانه کودکان، می‌توان از فواید کارتون دیدن برای کودکان نیز بهره برد؛ اما مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان چیست؟

1. فراگیری زبان به شکل جذاب

به عنوان اولین مزیت تماشای کارتون ها می‌توانیم به تجربه‌ای گیرا و همه جانبه که انیمیشن‌ها برای کودکان فراهم می کنند و روند یادگیری زبان انگلیسی را لذت بخش و موثر می‌کنند، اشاره کنیم. تصاویر پویا و شخصیت‌های پر جنب و جوش محیطی چندحسی ایجاد می‌کنند و به زبان‌آموزان جوان کمک می‌کنند تا واژگان، تلفظ و ساختار جملات جدید را بدون زحمت جذب کنند. وقتی بچه‌ها ماجراهای روی صفحه نمایش را دنبال می‌کنند، به طور طبیعی زبان را یاد می‌گیرند.

2. یادگیری غیرمستقیم

در روش پرورش کودک دوزبانه با انیمیشن‌ها یادگیری به صورت غیرمستقیم رخ می‌دهد؛ بدین معنا که قرار نیست کودک را پس از تماشای یک قسمت سوال و جواب کنیم. روش یادگیری غیرمستقیم به خصوص در سنین زیر 8 سال یکی از موثرترین روش‌های یادگیری هر مساله‌ای هست و ماندگاری بالایی نیز دارد.

یادگیری غیرمستقیم از طریق کارتون‌ها و انیمیشن‌ها
همه چیز درباره کارتون سگهای نگهبان (Paw Patrol)؛ معرفی و نکات آموزنده آن

3. یادگیری در مورد فرهنگ‌های مختلف

از اثرات کارتون‌ها می‌توان به یادگیری درباره کشورها و فرهنگ‌های مختلف اشاره کرد؛ محتوای انیمیشن‌ها اغلب عناصر فرهنگی و سناریوهای زندگی واقعی را در بر می گیرد و دریچه‌ای جدید به دنیای انگلیسی زبان را به کودکان ارائه می دهد. از طریق شخصیت‌ها، محیط‌ها و موقعیت‌های مختلف، کودکان نه تنها زبان را یاد می‌گیرند، بلکه بینش‌های عمیق و ارزشمندی را در مورد تفاوت‌های فرهنگی به دست می‌آورند.


مقالات مرتبط:
9 تا از بهترین کارتون های آموزشی انگلیسی (توصیه کارشناسان آموزش کودک)
بایدها و نبایدها در پرورش کودک دوزبانه با کارتون و انیمیشن
بهترین سن پرورش کودک دوزبانه – تا چه زمانی فرصت دارم؟
باورهای اشتباه درباره دوزبانه شدن کودکان


4. تقویت مهارت شنیداری (Listening)

مهارت شنیداری یا گوش دادن، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در فراگیری زبان است و کارتون‌ها بستری عالی برای تقویت این توانایی فراهم می‌کنند. از جمله مزیت تماشای کارتون‌ ها برای کودکان این است که کلمات و دیالوگ‌ها در انیمیشن‌ها معمولا واضح و شمرده است و این کمک می‌کند تا تشخثیص صداها و درک زبان برای کودک آسان‌تر شود. هر چه پایه‌ی شنیداری کودک از زبان قوی باشد، ارتباطات موثرتری در ان زبان برقرار خواهد کرد.

5. گسترش دایره واژگان

کارتون ها گنجینه‌ای از واژگان متنوع هستند و در مورد موضوعات مختلف اطلاعات و دایره لغات متنوعی رابه کودک ارائه می‌دهند؛ از اشیاء روزمره گرفته تا اشکال هندسی، فعالیت‌های روزمره و … . تکرار کلمات و عبارات در سناریوهای مختلف به حفظ واژگان کمک می‌کند و تضمین می‌کند که بچه‌ها نه تنها کلمات را یاد می‌گیرند، بلکه نحوه استفاده از آنها را در موقعیت‌های مختلف نیز درک می‌کنند.

 6. توسعه مهارت های اجتماعی و عاطفی

بسیاری از کارتون‌ها و انیمیشن‌ها شخصیت‌هایی را در موقعیت‌های اجتماعی و چالش‌های احساسی نشان می‌دهند. از طریق این روایت ها، کودکان درس‌های ارزشمندی در مورد همدلی، همکاری و ابراز احساسات به زبان انگلیسی می آموزند. داستان‌های انیمیشن‌ها فضای امنی را برای کودکان فراهم می‌کند تا پویایی‌های اجتماعی پیچیده را کشف و درک کنند و این موضوع به هوش هیجانی آنها نیز کمک می‌کند.

7. انعطاف پذیری و دسترسی راحت

یکی از مزایای کلیدی استفاده از کارتون ها برای یادگیری زبان، انعطاف پذیری و در دسترس بودن آنهاست. با پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین، کودکان می‌توانند از کارتون‌های آموزشی مورد علاقه‌شان، در هر زمان و هر مکان لذت ببرند. این انعطاف پذیری باعث می‌شود والدین راحت‌تر بتوانند کارتون‌های آموزشی را در برنامه روزانه فرزند خود جای دهند و بدین تریتب از مزایای یک منبع آموزش جذاب و بی دردسر برای زبان آموزی کودک خود بهره‌مند شوند.

مزیت پرورش کودک دوزبانه با کارتون، هزینه پایین و دسترسی آسان است.

8. هزینه مقرون به‌صرفه

حتما از شهریه‌های بالای کلاس‌های زبان یا مهد کودک‌های دوزبانه اطلاع دارید؛ بسیاری از کلاس‌های آموزش زبان کودکان علی رغم هزین‌های بالا آنچنان کارایی برای کودک ندارد و شاید کودک فقط به زور و اجبار خانواده در آنها شرکت کند. اما آموزش و زبان‌آموزی از طریق کارتون‌ها نه تنها برای کودکان سرگرم کننده و لذت بخش است، بلکه نسبت به تاثیری که در دانش کودک می‌گذارد هزینه ناچیزی دارد.

نتیجه‌گیری

در عصر دیجیتال، جایی که صفحات نمایش بخشی جدایی ناپذیر از زندگی کودکان هستند، استفاده از قدرت کارتون‌ها و انیمیشن‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی یک رویکرد استراتژیک و نوآورانه است. همانطور که به 8 مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان اشاره کردیم، دیدیم که کارتون‌ها فقط یک منبع سرگرمی نیستند، بلکه ابزاری پویا برای آموزش هستند که یادگیری را برای کودکان لذت بخش و کارآمد می‌کنند.

ما در اپلیکیشن و وبسایت پرورش کودک دوزبانه همه چیزدان، با گردآوری بهترین و به‌روز ترین کارتون‌های آموزنده مناسب زبان‌آموزی تلاش می‌کنیم نه تنها یادگیری زبان را برای کودکان سرزمینمان آسان و در دسترس کنیم، بلکه به طور کلی یادگیری و پرورش خلاقیت را نیز برای آنها شیرین، لذت بخش و موثر کنیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «8 مزیت تماشای کارتون ها برای کودکان»

  1. کارتون ها واقعا روی آموزش بچه ها تاثیر دارن و من اینو به چشم دارم میبینم. دخترم یه چیزایی درباره فضا و کهکشان ها با تماشای انیمیشنهای همه چیزدان یاد گرفته که من خودم بلد نیستم. خوشحالم که هم داره دوزبانه میشه و هم کلی اطلاعات علمی یاد گرفته

    1. بله ما سعی کردیم لیست کارتون های طبقه بندی شده که حاوی نکات آموزشی، اخلاقی، علمی، ریاضی و … هستند رو جمع آوری کنیم تا بچه ها علاوه بر انگلیسی، درس های دیگه ای هم همزمان یاد بگیرند. خوشحالیم که براتون مفید بوده و ممنون که همراهمون هستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا