معرفی کارتون سفرهای علمی یا اتوبوس مدرسه جادویی (The Magic School Bus)

معرفی کارتون سفرهای علمی یا اتوبوس مدرسه جادویی (The Magic School Bus)

سفرهای علمی یک مجموعه کارتونی طنز و ماجراجویانه علمی مخصوص کودکان است. این کارتون بر اساس داستان‌های مجموعه کتاب‌هایی به همین نام ساخته شده است. کتاب سفرهای علمی (The Magic School Bus) توسط خانم جوانا کول Joanna Cole نویسنده امریکایی کتاب‌های کودکان و بروس دگان Bruce Degen نوشته شده است. از سال 1986 میلادی تاکنون در 13 کشور دنیا، بیش از 93 میلیون نسخه ازین مجموعه کتاب به فروش رسیده است.

مرحله اول انیمیشن در سال‌های 1994 تا 1997 در 4 فصل و بیش از 52 قسمت تولید و پخش شده است. ساخت این انیمیشن با همکاری 2 کمپانی امریکایی و کانادایی، به نام‌های Nelvana و Scholastic Productions صورت گرفته است.

ترکیب مفاهیم علمی و آموزشی، در عین حالی که جذاب هستند و باعث سرگرمی کودکان می‌شوند، راز محبوبیت این انیمیشن بوده و تحسین منتقدان را بر انگیخته است. به دلیل همین محبوبیت فوق‌العاده، کارتون سفرهای علمی مجددا ساخته و پخش شد.

به دلیل محبوبیت بالای کارتون سفرهای علمی، سری جدید آن با نام Magic School Bus Rides Again ساخته شد.

ساخت مجموعه جدید با نام The Magic School Bus Rides Again، از سال 1997 در 2 فصل و 29 اپیزود مجددا آغاز شد. یکی از نقاط قوت کارتون سفرهای علمی، استفاده از صدای افراد مشهور هالیود برای کاراکترهای انیمیشن است که بر جذابیت این کارتون افزوده است. در ادامه با وبلاگ همه چیزدان همراه باشید تا درباره‌ی انیمیشن سفرهای علمی و تاثیر آن در یادگیری زبان انگلیسی بر کودکان بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید:

موضوع انیمیشن سفرهای علمی

در انیمیشن سفرهای علمی تعدادی دانش‌آموز به همراه معلم پُر شورشان، یعنی خانم فریزل Frizzle ، سوار بر یک اتوبوس جادویی به ماجراجویی می‌پردازند. اتفاقات و ماجراهای سفرهای علمی در دبستان واکر ویل Walkerville Elementary در شهری به همین نام اتفاق می‌افتد. در این سفرهای هیجان انگیز، بچه‌ها با مکان‌ها، موجودات، دوره‌های زمانی مختلف و بسیاری شگفتی‌های علمی آشنا می‌شوند.

انیمیشن سفرهای علمی مفاهیم علمی را به روشی سرگرم کننده، تخیلی و جذاب با کودکان آموزش می دهد.

در واقع، انیمیشن سفرهای علمی فرصتی برای کودکان است تا مفاهیم علمی را به روشی سرگرم کننده، تخیلی و جذاب یاد بگیرند. همین موضوع باعث شده است کارتون سفرهای علمی به طولانی‌ترین انیمیشن علمی تاریخ بدل شود.

تاریخ، مکانیزم اشیا، نحوه کار بدن انسان، دایناسورها و به طور کلی، طیف گسترده‌ای از موضوعات توسط این انیمشن به کودکان آموزش داده می‌شود. در سری اول کارتون سفرهای علمی، مربی بچه‌ها خانم والری فریزل Valerie Frizzle بود که در سری بعدی ساخت انیمیشن، مدرک دکترا دریافت می‌کند و خواهرش فیونا Fiona Frizzle مسئولیت رانندگی اتوبوس جادویی و آموزش بچه‌ها را در مدرسه واکر ویل بر عهده می‌گیرد.


کارتون های علمی دیگر:

معرفی انیمیشن از ربات سخنگو بپرس (Ask the StoryBots)

معرفی کارتون ادیسون Addison و نکات آموزنده آن

نقد و بررسی کامل انیمیشن مهندسین The Fixies


جوایز و افتخارات انیمیشن سفرهای علمی

سفرهای علمی یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های علمی و برنامه‌های مخصوص کودک است. این انیمیشن توسط منتقدان بسیاری مورد تحسین قرار گرفته و جوایز متعددی را نیز به خود اختصاص داده است. سفرهای علمی بین سالهای 95 تا 98 بیش از 4 بار نامزد دریافت حایزه معتبر اِمی Daytime Emmy Award شده که در سال 1996 موفق به دریافت این جایزه شد. همچنین تعداد متعددی بازی کامپیوتری و ویدئویی بر مبنای این مجموعه ساخته و منتشر شده است.

تاکنون 39 کشور دنیا، از جمله کشور ما، این کارتون جذاب را دوبله و به نمایش در آورده‌اند.

شخصیت‌های اصلی کارتون سفرهای علمی

همانطور که اشاره شد سریال سفرهای علمی بر اساس داستان‌های یک مجموعه کتاب علمی کودکانه به همین نام ساخته شده است. در متن اصلی، به جز معلم مدرسه، یعنی خانم فریزل، 19 دانش آموز نیز حضور دارند که در انیمیشن به 8 نفر کاهش پیدا کرده‌اند.

  • خانم والری فریزل Valerie Felicity Frizzle :

در سری اول مجموعه سفرهای علمی، معلم بچه‌ها خانم والری فریزل است. او معلم کلاس سوم تا پنجم دبستان است و بچه‌ها اغلب او را فریز صدا می‌کنند. والری باهوش، مهربان و بسیار شاد است. رفتارهای او دوست داشتنی و تا حدودی مادرانه است و گاهی تنها کسی است که به جوک‌های خودش می‌خندد. والری یک معلم سرخوش و نترس است که گاهی آواز هم می‌خواند. در مجموع، خانم فریزل معلمی است که در عین دوستی، احترام و تحسین بچه‌ها را بر می‌انگیزد. صدا پیشه این کاراکتر، خانم Lily Tomlin یک بازیگر و کمدین امریکایی است.

  • دوشیزه فیونا فریزل Fiona Felicity Frizzle:

فیونا خواهر کوچکتر والری است که در سری جدید انیمیشن، به جای خواهرش معلم مدرسه شده است. او بسیاری از اصطلاحات خواهرش را وام می‌گیرد.

فیونا خواهر کوچکتر والری در سری جدید انیمیشن سفرهای علمی، به جای خواهرش معلم مدرسه شده است.

  • لیز LIZ : لیز یک آفتاب‌پرست است که حکم حیوان خانگی فریزل را دارد. لیز در بیشتر سفرهای علمی با خانم فریزل و بچه‌های مدرسه همراه است و باعث ایجاد موقعیت‌های خنده دار می‌شود. لیز بعضی وقت‌ها به جای خانم فریزل، نقش مربی مدرسه را هم ایفا می‌کند.
  • دانش آموزان مدرسه : نُه هم‌کلاسی در مجموعه سفرهای علمی همراه خانم فریزل هستند. آرنولد، کارلوس، دورسی، جیوتی، کشا فرانکلین، فوبی، رالفین، تیم و واندا دانش‌آموزان خانم فریزل هستند.

یادگیری زبان با کارتون سفرهای علمی

کارتون سفرهای علمی, یک مجموعه آموزشی مخصوص کودکان و حتی نوجوانان است. این مجموعه بسیار محبوب، یکی از منابع بسیار مناسب برای دو زبانه شدن کودکان است. فضای شاد و طنزآگین این انیمیشن برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است. این مجموعه با محوریت آموزش و تم علمی که دارد باعث کنجکاوی بیشتر کودک و ارضاء حس کنجکاوی او می‌شود.

یادگیری زبان با کارتون سفرهای علمی Magic School Bus Rides Again

تنوع شخصیت‌ها و تعدد موضوعات اپیزودها به کودک کمک می‌کند تا با دایره واژگان بیشتری آشنا شود. به همین دلیل مشاهده‌ی این انیمیشن به زبان انگلیسی، خصوصا برای گروه سنی کودکان دبستانی و نوجوانان بسیار مفید و آموزنده خواهد بود.

اصطلاحات و واژگان به کار رفته در این انیمیشن به جهت بار علمی که دارند، باعث تقویت بیشتر و کامل‌تر مهارت شنیداری در کودکان و نوجوانان می‌شود. با توجه به اینکه انیمیشن سفرهای علمی، یک کارتون علمی و آموزشی است باعث کنجکاوی بیشتر کودک و در نتیجه، افزایش دایره‌ی واژگان و اصطلاحات انگلیسی در ذهن کودک می‌شود.

دانلود انیمیشن سفرهای علمی

شما می توانید نسخه جدید و زبان اصلی کارتون Magic School Bus، با لهجه آمریکایی و مناسب رده سنی 4 سال به بالا را از وبسایت پرورش کودک دوزبانه همه چیزدان دانلود و یا به صورت آنلاین تماشا کنید:

لینک دانلود کارتون سفرهای علمی

سخن پایانی

مشاهده‌ی فیلم و انیمیشن به دلیل جذابیتی که دارد، یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در کودکان و بزرگسالان محسوب می‌شود. خصوصا کودکان به دلیل جنب و جوش ذاتی که دارند، با مشاهده‌ی انیمیشن بیش از کلاس‌های آموزشی و درسی ارتباط برقرار کرده و در نتیجه علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

حال اگر انیمیشن و کارتونی که برای یادگیری زبان انگلیسی به کودکان انتخاب می‌شود، بار علمی و آموزشی نیز داشته باشد و در اصطلاح دانش محور باشد، می‌توان با یک تیر، دو نشان را مورد هدف قرار داد. انیمیشن سفرهای علمی به دلیل موضوعات علمی و بار آموزشی که دارد، یکی از بهترین انیمیشن‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی و گسترش واژگان انگلیسی، خصوصا برای گروه سنی دبستان و نوجوانان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا