سسمی استریت Sesame Street بهترین مجموعه آموزشی انگلیسی کودکان

آشنایی با مجموعه سسمی استریت (Sesame Street)

سسمی استریت، به انگلیسی Sesame Street، نام یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی مخصوص کودکان است. این برنامه در ژانر کمدی و آموزشی و به صورت لایو اکشن ساخته شده است. انیمیشن‌های لایو اکشن به برنامه‌هایی گفته می‌شود که در کنار نقاشی‌های انیماتوری، از موجودات زنده و واقعی هم استفاده می‌شود. برنامه‌های نوروزی کلاه قرمزی و آقای مجری در ایران، یک نمونه از برنامه‌های لایو اکشن هستند.

انیمیشن سسمی استریت محصول سازمان  CSW (Children’s Television Workshop) است. CSW یک موسسه غیر انتفاعی متولی ساخت برنامه‌های تلویزیونی آموزشی در آمریکا است. ایده ساخت مجموعه سسمی استریت بین سال‌های 1966 تا 1968 میلادی با هدف کمک به کودکان خانواده‌های فقیر جامعه آمریکا و آماده‌سازی بیشتر آن‌ها برای رفتن به دبستان شکل گرفت.

این مجموعه بین سال‌های 1969 تا 2015 میلادی در 52 فصل و بیش از 4591 اپیزود تولید و پخش شده است. مدت زمان هر اپیزود ازین مجموعه‌ی جذاب در حدود 30 تا 60 دقیقه است.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را در وبلاگ همه چیزدان مطالعه فرمایید. هدف ازین مقاله بیان محتوا و درون‌مایه‌ انیمیشن سسمی استریت و تاثیر آن در یادگیری زبان انگلیسی به کودکان می‌باشد. با ما همراه باشید:

محتوای انیمیشن سسمی استریت sesame street  

همان طور که اشاره شد، سسمی استریت یک مجموعه تلویزیونی کودکانه است که با اهداف آموزشی ساخته شده است. در این برنامه محتواهای آموزشی و مهارت‌های اجتماعی به صورت فیزیکال به کودکان آموزش داده می‌شود.

در مجموعه سسمی استریت، محتواهای آموزشی و مهارت‌های اجتماعی به کودکان آموزش داده می شود.

سسمی استریت را باید اولین مجموعه آموزشی مخصوص کودکان در آمریکا بدانیم که دارای پشتوانه تحقیقاتی است. سازندگان این انیمیشن، هم درباره‌ی موضوعاتی که در خلال برنامه مطرح می شود و هم درباره فُرم و نحوه‌ی ارائه مطالب، تحقیقات مفصلی برای تک تک اپیزودها انجام می‌دادند.

تمام تلاش تولید کنندگان این مجموعه ساخت محتواهایی بوده که بتواند به تمامی توجه کودک را به خود جلب کند تا در خلال آن آموزش لازم به او داده شود. برای مثال هنگامی که سازندگان سسمی استریت متوجه شدند طولانی بودن برنامه باعث کاهش توجه کودکان می‌شود، اقدام به کم کردن مدت زمان هر اپیزود نمودند.

محتواهای انیمیشن سسمی استریت با هدف افزایش مهارت‌های دانشی کودک در کنار مهارت‌های عاطفی و اجتماعی کودک ساخته شده است. هر چند موضوعات مربوط به علم و دانش به صورت مستقیم به کودک آموزش داده شده اما مفاهیم مرتب با افزایش عزت نفس، خود باوری و احساس مفید بودن در کودکان نیز مد نظر سازندگان این برنامه بوده است.


سایر مجموعه های لایو اکشن:

معرفی کارتون تعاملی رد پای آبی و شما (Blue’s Clues and You)

آشنایی با کارتون تیم اومی زومی و نکات آموزنده آن

معرفی انیمیشن از ربات سخنگو بپرس (Ask the StoryBots)


نقد و نظرها درباره برنامه سسمی استریت sesame street

به جرات می‌توان گفت سسمی استریت یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ساخته شده در تاریخ برای کودکان به حساب می‌آید. به طوری که در سال 2002 رتبه 27ام رابین 50 برنامه برتر تلویزیونی تاریخ کسب نمود.

با شروع ساخت و پخش سسمی استریت، این برنامه توانست کم کم جای خود را در دل مخاطبان خردسال امریکایی باز کند. به طوری که در دهمین سالگرد ساخت سسمی استریت sesame street در سال 1979 میلادی، بیش از 9 میلیون کودک بیننده این برنامه بوده‌اند که این آماری شگفت انگیز برای یک برنامه تلویزیونی ویژه کودکان به حساب می‌آید.

طبق یک تحقیق انجام شده در سال 1993، بیش از 86 درصد از کودکان مهد کودکی این برنامه را تماشا می‌کردند. همچنین، در سال 2006 لقب پر بیننده‌ترین برنامه مخصوص کودکان در دنیا، به انیمیشن سسمی استریت تعلق گرفت. این برنامه در بیش از 120 کشور برای کودکان به نمایش در آمده است.

مجموعه Sesame Street در طول سالیان جوایز بسیاری به عنوان بهترین برنامه آموزشی کودکان دریافت کرده است.

کارتون سسمی استریت در سال 1970 موفق شد بیش از 20 جایزه معتبر را نصیب خود کند. این جوایز شامل جشنواره‌های مهمی چون امی Emmy ، Peabody Award، Clio، Prix Jeunesse و غیره می‌شوند. همچنین در سال 1995 ، 6 جایزه شامل 2 جایزه از جشنواره Peabody Awards و چهار جایزه از جشنواره Parents’ Choice Awards به سسمی استریت تعلق گرفت.

کاراکترهای انیمیشن sesame street

همان طور که اشاره شد سسمی استریت یک برنامه لایو اکشن است و در آن همزمان از عروسک و موجودات زنده استفاده شده است. برخی از مهترین کارکترهای عروسکی این مجموعه عبارتند از :

  • اِلمو Elmo: اِلمو یک عروسک پشمالوی قرمز رنگ و محبوب است که از سال 1980 وارد سسمی استریت شده است. المو به صورت سوم شخص با خودش صحبت می‌کند و خودش را مخاطب قرار می‌دهد.

المو Elmo عروسک پشمالوی قرمز رنگ و محبوب در مجموعه سسمی استریت است.

  • کوکی غوله Cookie Monster: کوکی غوله اسم یک عروسک پشمالو با جثه بزرگ و دهان گشاد و خیلی شکمو است. این هیولای دوست داشتنی از ابتدای ساخت سسمی استریت در این مجموعه حضور داشته است. همان طور که از اسم این عروسک پیداست، عاشق شیرینی‌های کوکی است.
  • بیگ برد Big Bird : بیگ برد یک پرنده زرد رنگ انسان‌نما و خیلی عظیم‌الجثه است. بیگ برد می‌تواند کارهایی مانند اسکیت، رقصیدن، آواز خواندن، نوشتن شعر، نقاشی و دوچرخه سواری را انجام دهد. این عروسک هم از سال 1969 در مجموعه سسمی استریت حضور دارد.
  • برت Bert : برت یکی از عروسک‌های انسانی در مجموعه سسمی است. برت زرد رنگ است. اتفاقات ساده لوحانه‌ای که توسط برت و هم اتاقی‌اش، ارنی، رخ می‌دهد باعث موقعیت‌های کمکی در این مجموعه می‌شود.

برنی و ارت از شخصیت های Sesame Street

  • ارنی Ernie : ارنی هم یکی دیگر از عروسک‌های سسمی استریت است که رنگ نارنجی و شمایل انسانی دارد. همان طور که گفته شد ارنی و برت هم اتاق هستند. ارنی عاشق حمام کردن و یاد گرفتن ساکسیفون است.

 گِرُوِر Grover : گرور یک عروسک پشمالو، آبی رنگ و دوست داشتنی است. این هیولای محبوب از سال 1967 در انیمیشن سسمی استریت حضور دارد. اهمیت این عروسک به حدی است که در سال 2016 ، بلینکن وزیر خارجه حال حاضر آمریکا، در مورد وضعیت پناهندگان در امریکا با او گفت‌وگو کرد.

یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن سسمی استریت

همان طور که بیان شد، این برنامه با هدف ارتقاء آموزشی دانش‌آموزان آمریکایی ساخته شده است. با توجه به جنبه‌های آموزشی و همچنین تحقیقات علمی و وسواسی که سازندگان سسمی استریت برای ساخت آن به کار گرفته‌اند، این مجموعه انیمیشن یک برنامه بسیار مناسب برای کودکان سراسر دنیا به حساب می‌آید.

وجود عروسک‌های جذاب در کنار بچه‌ها و بازیگران حرفه‌ای کمک می‌کند کودک با دقت و لذت این برنامه را دنبال کند.

در این انیمیشن، نحوه آموزش از طریق نمایش و دیدن صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، در برنامه واژه jumping به معنای پریدن به مخاطب نشان داده می‌شود و بعد انواع صحنه‌های جذابی از عمل پریدن نمایش داده می‌شود. به همین دلیل یادگیری واژگان و ساختارهای زبانی از طریق حافظه تصویری کودک رخ می‌دهد. این روش باعث می‌شود ماندگاری یادگیری در ذهن کودک بالاتر رود و تصاویر حک شده حتی تا سال‌های بسیاری در پس‌زمینه ذهن کودک قرار بگیرد.

یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن سسمی استریت

با توجه به تعداد زیاد اپیزودهای این مجموعه، می‌توانید تا مدت‌ها از سسمی استریت به عنوان یک منبع آموزشی مناسب و کارآمد برای یادگیری آموزش انگلیسی به کودک‌تان استفاده کنید.

همچنین این مجموعه دارای ریتمی جذاب است و در آن از انواع خشونت‌های فیزیکی و کلامی خبری نیست.

دانلود مجموعه آموزشی Sesame Street

شما عزیزان می تونید این مجموعه تلویزیونی آموزنده مشهور را که به آموزش غیر مستقیم مفاهیم پایه (مثل اعداد، الفبا، رنگها و … )، علوم، مهارت های اجتماعی و بسیاری موضوعات آموزنده دیگر به کودکان می پرداز، از وبسایت همه چیزدان دانلود کنید:

دانلود مجموعه Sesame Street

سخن پایانی

امروزه بسیاری از زبان آموزان از تماشای فیلم و انیمیشن به نفع یادگیری زبان دوم بهره می‌گیرند که اتفاقا روشی بسیار کاربردی و کارآمد محسوب می‌شود. یادگیری زبان دوم از طریق تماشای انیمیشن در کودکان نیز فوائد خاص خودش را دارد و باعث می‌شود کودک از سنین پایین، حتی سنین پیش از دبستان، با اصطلاحات و واژه‌های زبان انگلیسی آشنا شود و به آن خو بگیرد.

با توجه به فوائد و نکات مثبتی که در مجموعه سسمی استریت (Sesame Street) نهفته است، این مجموعه می‌تواند یک بستر مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان در گروه‌های مختلف سنی به حساب آید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا