آشنایی با کارتون دورا جستجوگر Dora the explorer

دورا جستجوگر یکی از بهترین انیمیشن‌هایی است که طیف گسترده‌ای از کودکان را در سراسر دنیا مجذوب خود کرده است. این کارتون جذاب حتی در کشور ما ایران نیز، طرفداران بسیاری دارد و به دفعات مختلف از تلویزیون رسمی ایران پخش شده است. انیمیشن دورا، یک انیمیشن مخصوص گروه سنی کودکان پیش از دبستان و دبستانی ساخته شده است و خبر خوب اینکه، اگر کودک‌تان به تماشای کارتون دورا علاقه نشان می‌دهد، می‌توانید ازین علاقه به نفع یادگیری و آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده کنید.

در این محتوا از وبلاگ همه چیزدان قصد داریم انیمیشن دورا یا Dora the explorer را تحلیل و نقد کنیم و درباره‌ی تاثیرات آن در یادگیری زبان انگلیسی کودکان سخن بگوییم. از شما دعوت می‌کنیم در این مقاله ما را همراهی کنید.

درباره‌ی انیمیشن دورا جستجوگر

انیمیشن دورا جستجوگر، به انگلیسی Dora the explorer، یک مجموعه کارتونی مخصوص کودکان است که توسط کریس گیفورد Chris Gifford ساخته شده است. کریس گیفورد، نویسنده، تولید کننده، مجری و صدا‌پیشه‌ی مشهور آمریکایی است. این مجموعه انیمیشنی از سال 2000 تا 2019 برای شبکه ماهواره‌ای Nickelodeon تولید و پخش شده است.

انیمیشن دورا جستجوگر درباره چیست

انیمیشن دورا جستجوگر Dora the explorer به دو زبان انگلیسی و اسپانیای تولید و تا کنون 8 فصل و بیش از 178 قسمت از آن پخش شده است. مدت زمان هر قسمت چیزی در حدود 20 دقیقه است. کارکتر اصلی انیمیشن یک دختر بچه لاتین‌تبار است و یکی از اهداف سازندگان این مجموعه نشان داده تنوع فرهنگ‌های لاتین بوده است.

علاوه بر دو زبان اصلی انگلیسی و اسپانیایی، مجموعه کارتون دورا جستجوگر در سراسر جهان به بیش از 30 زبان دیگری نیز دوبله و پخش شده است. زبان‌های مانند فارسی، عربی، چینی، دانمارکی، فرانسوی، آلمانی، هلندی، فلیپینی، یونانی، هندی، ژاپنی و غیره. بر اساس کارکتر دورا محصولات دیگری مانند بازهای کامپیوتری، کتاب، پادکست، انواع اسباب‌بازی و فیلم‌ نیز تولید شده است.

موضوع و محتوای انیمیشن Dora the explorer

انیمیشن دورا جستجوگر درباره ماجراجویی‌های دختربچه‌ای 7 ساله با نام دورا مارکِز Dora Marquez است که با یک میمون به نام بوتز Boots دوست است. نام بوتز از چکمه‌های قرمز رنگش (Boots) وام گرفته شده است.

دورا عاشق کشف کردن و دیدن است و همیشه به همراه خود یک کوله‌پشتی سخن‌گو دارد.

 

داستان هر اپیزود حول اتفاقات زنجیرواری است که در طول مسافرت و گشت و گذارهای دورا رخ می‌دهد. در خلال این ماجراها، معماها و مشکلاتی برای دورا و بوتز رخ می‌دهد که چالشی است که آن دو باید به کمک یکدیگر حل کنند. به عنوان مثال این اتفاقات می‌تواند شامل مواجه شدن با سوایپر، کارکتر یک روباه دزد نقابدار، باشد.

معمولا اپیزودها با موفقیت دورا و رسیدن به مقصد به پایان می‌رسد و البته به همراه خواندن آهنگ پیروزی، با نام ما انجامش دادیم. “We Did It!” پایانی شاد و مفرح برای کودکان رقم می‌زند.

محتوای کلی انیمشن دورا بر اساس احترام به بزرگتر، عشق به موسیقی و داستان و همچنین تجسم احترام به فرهنگ و روح لاتین و میراث بزرگ این فرهنگ است.

شخصیت‌های کارتون دورا

دورا Dora: دورا یک قهرمان واقعی است. او یک کاشف به دنیا آمده است. دورا همیشه مشتاق ماجراجویی‌های تازه است. با اینکه او فقط 7 سال دارد، اما برای دوستش بوتز شبیه یک خواهر بزرگتر است. یک جنبه جذاب شخصیت دورا دو زبانه بودن او است که خودش به این توانایی‌اش افتخار می‌کند.

بوتز Boots : بوتز یک میمون پشمالو، شیرین و دوست داشتنی است. بوتز بهترین دوست دورا است و همیشه علاقه دارد که دستان او را بگیرد. همانطور که اشاره شد، اسم این میمون دوست داشتنی از بوت‌های قرمز رنگی که به پا دارد، وام گرفته شده است. بوتز برعکس دورا، گاهی انتخاب‌های اشتباهی دارد و دلسرد می‌شود.

کوله پشتی Backpack : کوله پشتی دورا قدرت حرف زدن دارد و در همه ماجراها کنار او است. همچنین کوله پشتی دورا همانند خودش، توانایی صحبت به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی را دارد. تکه‌کلام کوله پشتی این جمله است: (( هر چه تو لازم داری، من همراه خودم دارم.)) از دوربین دوچشمی تا نوار چسب، هر چیزی ممکن است در کوله پشتی دورا پیدا شود.

کوله پشتی دورا که قدرت حرف زدن دارد.

نقشه Map: یک نقشه با نمک که به صورت لوله شده داخل کوله پشتی زندگی می‌کند. نقشه، مهمترین ابزار دورا است زیرا همیشه می‌داند که از چه مسیری باید حرکت کرد.

سویپر Swiper : سویپر یک روباه ناقلا و سریع است که همیشه سعی دارد وسایل و خرت‌وپرت‌های دورا را کِش برود. از شیرینی خوشمزه گرفته تا کفش‌های بوتز و هر چیز با ارزش دیگری را ممکن است بدزدد و پنهان کند.

تیکو Tico: یکی دیگر از دوستان خوب دورا یک سنجاب جذاب است که به انگلیسی حرف می‌زند. تیکو بازیگوش و در عین حال شجاع است. او تقریبا توانایی رانندگی و کنترل هر وسیله‌ای از دوچرخه تا هواپیما را دارد.

بنی Benny : بنی، یک گاو دوست داشتنی آبی رنگ با قلبی مهربان است که با مادربزرگش زندگی می‌کند. بنی هم توانایی صحبت کردن به انگلیسی را دارد. بنی یک دوست وفادار برای گروه محسوب می‌شود.

ایسا Isa: ایسا، یک سوسمار باهوش، باحال و کاملا بالغ است. او راهش را از میان جنگل با آرامش و تفکر پیدا می‌کند و خیلی وقت‌ها اطلاعاتی که دورا و بوتز نیاز دارند، به آن‌ها می‌دهد.

 آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق کارتون دورا جستجوگر

در ادامه با برخی نکات مثبت و آموزنده در کارتون دورا آشنا می شویم:

  • یادگیری زبان از طریق دیدن فیلم یا انیمیشن یک روش کاملا کاربردی است که اثرات طولانی مدت آن در یادگیری به اثبات رسیده است. به ویژه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به کودکان، استفاده از انیمیشن‌های جذابی مانند کارتون دورا جستجوگر، می‌تواند بسیار سودمند باشد.
  • حس و حال کودک و شادابی زبان‌آموز در زمان یادگیری، یک پارامتر بسیار مهم برای آموزش زبان است. به دلیل جذابیت‌های بصری و شنیداری که در انیمیشن وجود دارد، کودک حس و حال و روحیه مناسبی در زمان دیدن کارتون خواهد داشت و این موضوع به یادگیری بهتر کلمات زبان جدید کمک زیادی می‌کند.
  • همان طور که پیش‌تر اشاره شد، نکته بسیار جالب در مورد انیمیشن دورا جست‌وجوگر دو زبانه بودن کارکتر اصلی این انیمیشن است. همین نکته می‌تواند انگیزه بیشتری به کودک برای یادگیری زبان دوم بدهد.

کارتون دورا از بهترین مجموعه های تعاملی برای آموزش انگلیسی به کودکان

  • انیمیشن دورا مجموعه کاملی است که تا مدت‌ها می توانید آن را برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان در اختیار داشته باشید. مخاطب اصلی این انیمشین، گروه سنی کودکان پیش از دبستان هستند؛ هر چند برای کودکان بزرگتر نیز مناسب است.
  • هیچ گونه خشونت کلامی و یا رفتارهای ناهنجار در کارتون دورا وجود ندارد و می‌توانید با خیال راحت این مجموعه را در اختیار کودکتان قرار دهید.

دانلود کارتون دورا زبان اصلی

همانطور که اشاره شد، انیمیشن Dora the Explorer یکی از بهترین مجموعه های برای پرورش کودک دوزبانه است. همچنین ماهیت تعاملی این انیمیشن و سوالاتی که در طول هر قسمت از مخاطب میپرسد، باعث می شود کودک با آن همراهی کند و لغات و عبارات جدید انگلیسی بهتر در ذهن او شکل گیرد. انیمیشن دورا جستجوگر می توانید از وبسایت همه چیزدان دانلود یا به صورت آنلاین تماشا کنید:

لینک دانلود کارتون دورا


سایر کارتون های تعاملی انگلیسی:

معرفی کارتون تعاملی رد پای آبی و شما (Blue’s Clues and You)

معرفی انیمیشن ماهی های بادکنکی (Bubble Guppies)

آشنایی با کارتون تیم اومی زومی و نکات آموزنده آن


کلام آخر

بدیهی است که برای آموزش و تقویت زبان انگلیسی باید از انیمیشن‌های متعدد و با لهجه‌های گوناگون استفاده کرد تا گوش کودک بهتر و کامل‌تر با این زبان تقویت شود. از ارزنده‌ترین نکاتی که انیمیشن دورا را برای کودکان مشتاق به یادگیری زبان مناسب می‌کند، صحبت کردن دورا به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی است. بنابراین اگر قصد دارید در کنار زبان انگلیسی، کودک‌ دلبندتان آشنایی نسبی با زبان اسپانیایی نیز داشته باشد، کارتون دورا جستجوگر (Dora the explorer) بهترین گزینه‌ی پیش رویتان خواهد بود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا