نقد و بررسی انیمیشن Numberjacks اعداد فنری

نقد و بررسی انیمیشن Numberjacks اعداد فنری

اگر به دنبال آموزش ریاضی به فرزند زیر 6 سال خود به شکل سرگرم کننده و غیر مستقیم هستید، انیمیشن بریتانیایی Numberjacks یا اعداد فنری پیشنهاد ما به شماست.

همانطور که احتمالا می‌دانید، چند سالی است که انیمیشن‌ها و فیلم‌های زبان اصلی به روشی مطمئن و مناسب برای آموزش زبان دوم متداول شده‌اند. بسیاری از کودکان نسبت به آموزش مستقیم، خصوصا آموزش زبان، مقاومت نشان می‌دهند و تماشای انیمیشن روشی است که بدون آن که متوجه باشند، آن‌ها را در معرض یادگیری قرار می‌دهد. با تماشای کارتون‌هایی که جنبه‌ی آموزشی دارند یا محتوای سالم و کاربردی دارند، می‌توانید گوش و ذهن کودک را برای یادگیری زبان دوم آماده سازید. حتی اگر کودک یا نوجوان آمادگی نسبی با زبان انگلیسی دارد، تماشای انیمیشن‌ها می‌تواند یادگیری را در ذهن او تثبیت کند و به عنوان روش مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از بهترین انیمیشن‌هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و اتفاقا توانسته جوایز بسیاری را هم از آن خود کند، انیمیشن نامبر جکس یا اعداد فنری است. نامبر جکس کارتونی سفارشی است و صرفا جهت آموزش ساخته و تولید شده است. در این مقاله قصد داریم Numberjacks را نقد و بررسی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با همه چیز دان و نقد این مجموعه همراه باشید.

درباره‌ی انیمیشن Numberjacks

انیمیشن نامبر جکس، یا اعداد فنری، کارتونی سه بعدی مخصوص کودکان پیش از دبستان است که محتوایی آموزشی و کمدی دارد. از سال 2006 این کارتون از شبکه‌های CBeebies و  BBC Two کشور انگلستان پخش شده است. شرکت فیلم و انیمیشن‌سازی Open Mind Productions ، سازنده انیمیشن اعداد فنری، این مجموعه را به سفارش شبکه بی‌بی‌سی تولید کرد.

مجموعا بیش از 67 اپیزود دو بخشی از کارتون  Numberjacks در 2  فصل ساخته شده که مدت زمان هر اپیزود در حدود 15 دقیقه است. انیمیشن اعداد فنری، به طور کامل ساختار آموزشی دارد و سازندگان آن قصد دارند در کنار آموزش ریاضی و اعداد، مهارت‌های شنیداری را هم توامان در ذهن کودک تقویت کنند.

موضوع و محتوای انیمیشن اعداد فنری

کارتون اعداد فنری یک انیمیشن آموزشی و درباره تعدادی عددِ شبه انسانی است که در نامبر لند یا سرزمین اعداد زندگی می‌کنند. شروع اپیزودها به این صورت است که اعداد انسان‌نما به زندگی روزانه خود مشغول هستند ولی ناگهان اعلام خطر می‌شود؛ در اینجا اعداد برای انجام ماموریت خود و حل مشکل اعلام شده آماده می‌شوند. یک نفر یا دو نفر از اعداد، مامور بررسی موضوع می‌شوند. در ادامه، سایر اعداد هم دارای ماموریت شده و به گروه ملحق می‌شوند تا به کمک هم کارها را سر و سامان دهند. قرار است در دل این ماجراجویی‌ها، بچه‌های پیش از دبستان با اعداد و مفاهیم ریاضی آشنا شوند.

معمولا مشکل توسط پنج شرور به نام Meanies ایجاد می‌شود. قهرمان‌های عددی قصه، باید بر این دردسرهای درست شده و نیت شرورانه Meaniesها فائق شوند. آن‌ها موفق می‌شوند با انجام کلی ماجراجویی، همفکری کردن فراون و البته همراه با سرگرمی، مشکل را سروسامان دهند تا اپیزود بعدی که باز یک ماجرای جدید شروع می‌شود و قصد ادامه دارد.

شخصیت‌ها و کاراکترهای کارتون اعداد فنری

شخصیت‌های اصلی کارتون نامبر جک، اعداد 0 تا 9 هستند که هریک به رنگ و خصوصیتی ویژه شناخته می‌شوند. گروه اعداد سه دسته هستند اعداد کوچک که عبارتند از 0 ، 1 ، 2 ، اعداد اصلی که از 3 تا 6 هستند و اعداد بزرگسال که شامل  7، 8 و 9 هستند.

  • صفر Zero : عدد صفر، سبز کم رنگ و چشم آبی است. جوانترین عضو گروه اعداد صفر است که معمولا کار زیادی هم انجام نمی‌دهد. خاصیت صفر در انیمیشن متغیر است؛ او هم می‌تواند چیزها را ناپدید (هیچ) کند و هم در عین حال می‌تواند همه چیز را ده برابر کند. دقیقا مطابق همان چیزی که در واقعیت اعداد نیز وجود دارد.
  • یک one : عدد 1 ، بنفش رنگ و از لحاظ جنسیت خانم است . 1 ، چشمانی آبی دارد. او کمی خودرای و تا حدودی آماتور است. کارهای او گاهی دردسرساز است.
  • دو two : عدد 2 ، نارنجی رنگ است. 2 کمی دمدمی مزاج است و به سرعت از یک حالت به حالت مخالف تغییر جهت می‌دهد.
  • سه three : عدد 3 ، صورتی رنگ با چشمانی آبی است. 3 پر سر و صدا، فعال و پر انرژی است. او خیلی دوست دارد بین اعداد بزرگ قرار بگیرد، هر چند هنوز آمادگی لازم را ندارد. او گنجینه‌ای از چیزهای زیبا دارد. 3 در اپیزود‌های اولیه به ماموریت نمی‌رفت، اما کم‌کم به جمع ماموران عددی اضافه شده است. خانم 3 اپراتور دستگاه مغز متفکر است.
  • چهار four : 4 چشمانی قهوه‌ای دارد و به رنگ آبی تیره است. 4 عددی موقر، خوب و کاملا بالغ و منطقی است. عدد 4 دارای اعتماد به نفس بالا و شادترین فرد خانه است.  او از درست کردن چیزها لذت می‌برد.
  • پنج five : عدد 5 فیروزه‌ای و با چشم‌های قهوه‌ای است. خانم 5 خلاق، دوست داشتنی و هنرمند است. او مراقب اعداد کوچکتر به خصوص عدد 2 است. 5 خواننده خوبی نیز هست.
  • شش six : عدد 6 زرد رنگ است و چشمانی آبی دارد و درست مانند عدد 3 از ترفند بازی لذت می برد و بسیار بامزه است. 6 دوست دارد رهبر گروه باشد او معمولا مشخص می کند چه کسی باید در ماموریت شرکت کند.
  • هفت Seven : عدد 7 قرمز رنگ است و چشم‌هایی قهوه‌ای دارد. او نقاش خوبی است؛ به خصوص برای کشیدن رنگین‌کمان‌های هفت‌رنگ! عدد 7 پر انرژی، فعال و معمولا پر از مشغولیت است.
  • هشت Eight : 8 به رنگ آبی آسمانی است با چشم‌هایی قهوه‌ای. او رفاقت زیادی با عدد 4 دارد و مثل برادر بزرگتر او است. 8 شاد و اهل ورزش است.
  • نه Nine : عدد 9 سبز کم رنگ است و او هم چشم‌هایی قهوه‌ای دارد. 9 بزرگترین عضو گروه اعداد فنری است. او حس مادرانه دارد و بسیار حساس است. خانم 9 یک مدیر است و در بحران‌ها کاملا آرام است.
  • شرورها meanie : به جز گروه اعداد، پنج شرور هم جز کاراکترهای اصلی انیمیشن هستند. این پنج شرور عبارتند از:

یادگیری و آموزش زبان انگلیسی با کمک انیمیشن Numberjacks

انیمیشن نامبر جکس یک منبع بسیار خوب آموزش زبان انگلیسی برای کودکان است. این انیمیشن به ویژه انتخاب مناسبی است برای والدینی که مایلند کودکشان انگلیسی را با لهجه و اکسنت بریتیش بیاموزد. هرچند این انیمیشن مخصوص کودکان پیش از دبستان است، اما به عنوان اولین منبع مناسب نیست. بهتر است کودکانی که تا حدودی با زبان انگلیس آشنا شده‌اند از این انیمیشن استفاده کنند تا سطح زبان‌شان ارتقا پیدا کند.

موضوعات این انیمیشن ساده و برای کودکان بسیار جذاب هستند.  معمولا دیدن انیمیشن با زبان انگلیسی ممکن است بعد از دقایقی برای کودک غیر انگلیسی زبان خسته کننده شود؛ اما مدت زمان هر اپیزود در حدود 15 دقیقه است که همین موضوع باعث می‌شود کودک تمایل پیدا کند تا انتهای هر اپیزود ماجراها را دنبال کند و از دیدن آن خسته نشود.

Numberjacks ترکیبی از انیمیشن‌های رنگارنگ و گرافیک جذاب با شخصیت‌های واقعی است. معمولا شخصیت‌ها، کودکان نیتیو هستند که با کاراکترهای انیمیشنی صحبت می‌کنند.

سخن پایانی

انیمیشن اعداد فنری یکی از بهترین منابع آموزشی برای دو زبانه شدن کودک است. خصوصا کودکانی که تا حدودی با زبان انگلیسی آشنا هستند، یا در حال آموزش آکادمیک هستند، بیشترین بهره را از تماشای آن خواهند برد.

در پایان، از شما دعوت می‌کنیم جهت تماشا و دانلود کارتون نامبرجکس به این صفحه در وب‌سایت همه چیز دان مراجعه کنید. در سایت همه چیز دان، کارتون‌های متعدد دیگری هم هستند که با توجه به سلیقه کودک‌تان، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مهارت‎های زبان آموزی فرزندتان باشد. همه‌ی این انیمیشن‌ها در قسمت بلاگ سایت ، به طور دقیق نقد و بررسی شده‌اند و به شما کمک می‌کنند با دید بازتر و دقت بیشتری انیمیشن مورد نظرتان را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا