آشنایی با کارتون جرج کنجکاو Curious George برای پرورش کودک دوزبانه

معرفی انیمیشن جورج کنجکاو Curious George

جرج کنجکاو (Curious George) یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی آمریکایی برای کودکان است که بر اساس مجموعه ای از کتاب های کودکان به همین نام و به نویسندگی Margret Rey و H.A. Ray ساخته شده است.

این مجموعه برای اولین بار در ۴ سپتامبر ۲۰۰۶ از طریق شبکه PBS Kids در ایالات متحده به نمایش درآمد. این انیمیشن در ژانر ماجراجویی، کمدی و خانواده توسط جو فالون ایجاد شد. کشور مبدأ آن ایالات متحده آمریکا و زبان اصلی آن انگلیسی است. سریال جرج کنجکاو در ۱۴ فصل و ۱۸۳ قسمت ساخته شده است، هر قسمت نیم ساعته دارای دو بخش متحرک و یک بخش کوتاه لایو اکشن است که بعد از هر قسمت پخش می شود.

فیلم های کوتاه لایو اکشن مفاهیم مختلف ریاضی و علوم را به تصویر کشیده و توضیح می دهد و کلاسی را نشان می دهد که در آن بچه ها مشغول انجام آزمایش هایی هستند که مفاهیم ریاضی یا علومی را که در داستان قبلی نمایش داده شده بود آموزش می دهند. این فیلم ها برای فصول ۱ تا ۹ در اولین اجراهایشان نشان داده شد اما پس از فصل ۱۰ حذف شدند.

انیمیشن جورج کنجکاو در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ برای برنامه انیمیشن برجسته برای کودکان برنده جایزه امی شد. در ادامه با وبلاگ همه چیزدان همراه باشید تا بیشتر با کارتون جرج کنجکاو و ویژگی های آن آشنا شویم.

داستان جرج کنجکاو چیست؟

مجموعه Curious George ماجراهای معروف ترین میمون جهان را که به خاطر کنجکاوی سیری ناپذیری که تقریباً همیشه او را به دردسر می اندازد، زبان زد است، دنبال می کند. با کمک و راهنمایی بهترین دوست و مربی خود، مردی با کلاه زرد و دوستان دیگری مانند سر آشپز Pisghetti، سگ پا کوتاهی به نام Hundley، گربه ای به نام Gnocchi، سنجابی به نام Jumpy، پرفسور Wiseman (کسی که موزه علوم را اداره می کند) و نوجوانی به نام بیل، جورج هر روز برای کشف چیزهای جدید گام بر می دارد.

داستان جرج کنجکاو چیست؟

چیزهایی مانند نحوه عملکرد ساعت یا آنچه باعث می شود یک قایق شناور بماند و… که اغلب به ماجراها و تصادفات طنز آمیز تبدیل می شود. قسمت های مختلف سریال اغلب جورج را در حالیکه یک مشکل یا معما را به طور هوشمندانه و قاعده مندی حل می کند نشان می دهد.

وقتی سرآشپز Pisghetti در مورد خراشیده شدن و صدمه دیدن صندلی های رستوران به Gnocchi شک می کند، جرج با مقایسه طول و عمق خراش هایی که Gnocchi روی در ایجاد کرده بود با خراش های روی صندلی ها، بی گناهی Gnocchi را ثابت می کند.

هر بخش انیمیشن با یک بخش لایو اکشن ( حرکات زنده ) دنبال می شود که در آن بچه های واقعی در حال جستجو و اکتشاف جنبه ای از داستان هستند، مانند ساختن و به پرواز درآوردن یک بادبادک ( به دنبال ماجراجویی به پرواز درآوردن بادبادک جورج) یا بازدید از یک موزه اکتشافی برای فهمیدن اینکه ماشین ها یا دستگاه های خاص چگونه کار می کنند.

موقعیت داستان های این مجموعه

شهر: جرج و مرد کلاه زرد در آپارتمانی در شهر زندگی می کنند. مرد دربان یک لانه کبوتر روی پشت بام نگه می دارد و نگهبان هاندلی، سگ پا کوتاه او است.

این آپارتمان در نزدیکی پارک بی پایان، موزه ای که پروفسور وایزمن در آن کار می کند و باغ وحش قرار دارد. رستوران سرآشپز Pisghetti و همچنین یک دونات فروشی، فروشگاه اسباب بازی Dulson، فروشگاه Mabel، سوپر مارکت و فروشگاه حیوانات خانگی نیز در همان نزدیکی ها هستند و این ها مکان های پرتکراری در این سریال هستند.

بیرون شهر: جورج و مرد کلاه زرد تعطیلات خود را در خانه ای کوچک بیرون از شهر می گذرانند این خانه در نزدیکی دریاچه واناسینک، یک نهر و یک رودخانه است که در نهایت از شهر می گذرد و به اقیانوس می ریزد. جرج در آن جا با آلی پنج ساله و پسر روزنامه رسان نوجوانی به نام بیل دوست است.

زندگی در خارج از شهر به جورج این امکان را می دهد که تجربیات کودکانی را که در یک محیط شهری زندگی می کنند و کسانی که در مزارع و حومه شهر زندگی می کنند را منعکس کند. قسمت هایی از این نمایش در محیط های متفاوت اما آشنایی مانند فرودگاه یا ایستگاه قطار اتفاق می افتد.

شخصیت های انیمیشن Curious George:

جرج کنجکاو (با صدای فرانک ولکر): یک میمون بدون دم که قهرمان نمایش است. او بیش از حد کنجکاو است و اغلب ناخواسته مشکلاتی ایجاد می کند. او به عنوان شخصیتی ” آموزش پذیر” در نمایش استفاده می شود و او کسی است که سایر شخصیت ها مفاهیم جدید را با جزئیات برایش توضیح می دهند، در واقع او به عنوان کسی که ذهن یک کودک خردسال را دارد نوشته شده است. او شخصیتی است که کودکان از تماشایش لذت می برند و می توانند چیزهای زیادی از او بیاموزند.

مردی با کلاه زرد (باصدای جف بنت): مردی است که برای اولین بار با جورج دوست شد و همچنین به عنوان معلم و مربی راهنمای اصلی او عمل می کند. او در خانه کلاهش را بر سر نمی گذارد اما هنگام حضور در انظار عمومی از آن استفاده می کند. مرد اغلب بد شانسی می آورد و مرتکب اشتباهاتی می شود (مانند دائماً گم کردن کلاه، قرار گرفتن در مکان نامناسب و در زمان نامناسب، چشیدن طعم وحشتناک و واکنش به آن و…)، او همچنین حواس پرت و کمی بی دست و پا است.

مردی با کلاه زرد، از شخصیت های اصلی انیمیشن جورج کنجکاو

تکیه کلام او هنگام تنها گذاشتن جرج کنجکاو اغلب این است: ” میمون کوچولوی خوبی باش”. جمله جذاب دیگر او که هر زمان با جورج می رود از آن استفاده می کند “بیا دیر نمی شود” است. مهم نیست جرج چه می کند او هرگز از جورج ناراحت نمی شود. او صاحب یک خانه روستایی است که از دوران کودکی در خانواده اش بوده است و همچنین او در یک ساختمان آپارتمانی بزرگ و مخصوص افراد پر درآمد در شهر زندگی می کند.

این مرد عمدتاً از یک خودروی کروکی زرد رنگ به عنوان وسیله نقلیه برای رفتن به خارج از شهر استفاده می کند؛ با این حال او معمولاً هنگام اقامت در آپارتمانش در شهر به جای استفاده از ماشین، پیاده روی می کند. سرگرمی های مرد کلاه زرد شامل نواختن شیپور، بولینگ، طراحی و نقاشی و دویدن در مسافت های طولانی است. او همچنین نقاشی هایی به سبک H.A.Rey می کشد. همچنین او جایزه ای برای اولین صعود و ترسیم نقشه از کوهی که به عنوان کوه کلاه زرد شناخته می شود برنده شد و در یک ماراتن در رده هفدهم قرار گرفت.

راوی (با صدا پیشگی اچ میسی در فصل ۱ و رینو رومانو در فصول ۲ تا ۹): داستان سرای بی نامی است که رویدادهای هر قسمت از سریال را روایت می کند. او بیشتر از احساسات جرج کنجکاو و مرد کلاه زرد همزمان با اعمالشان می گوید.

سرآشپز Pisghetti ( با صدای جیم کامینگز): یک سر آشپز ایتالیایی است که همراه همسرش نتی یک رستوران در شهر دارند. جورج اغلب به ملاقات او می رود و با انجام وظایف و کارهای روزمره در رستوران به او کمک می کند. سرآشپز اغلب از سبزیجات تازه ای که در باغچه روی پشت بام پرورش می دهد استفاده می کند.

نام او اشاره ای به نحوه تلفظ کلمه ” اسپاگتی” توسط برخی از کودکان نوپا دارد. اغلب زمانی که به نظر می رسد همه چیز اشتباه پیش می رود عبارت معروف سرآشپز این است “من خراب شده ام”. او خیلی اوقات تهدید می کند که در صورت بروز مشکل در غذایش دیگر هرگز آشپزی نمی کند. او بیشتر مواقع از جورج با معادل ایتالیایی Giorgio یاد می کند.

هاندلی (با صدای بیل شات در فصل ۱ و لکس لانگ در فصول ۲ تا ۹): یک سگ پا کوتاه نارنجی است که بسیار شایسته و نجیب است. او زمانی که صاحبش، دربان ساختمان آپارتمان جرج حضور ندارد در لابی ساختمان بیدار می ماند و نگهبانی می دهد. هاندلی از رفتار جورج لذت نمی برد؛ با این وجود او از همراهی جورج لذت می برد.

هاندلی ذهنی بسیار واقع گرا و خوش فکر دارد. او از سرزنش جرج به خاطر کارهای عجیب و بی پروایش ابایی ندارد. هاندلی به برخی از گربه ها حساسیت دارد از جمله لاکی گربه پروفسور وایزمن، اما به Gnocchi  گربه سر آشپز Pisghetti حساسیت ندارد.

گنوکی Gnocchi (با صدای دبی دریبری و سپس دی بردلی بیکر): یک گربه ماده به رنگ بژ است که مالک او سر آشپز Pisghetti است. او بسیار آرام و متفکر است و خیلی اوقات افراد دوروبرش را نادیده می گیرد.

جامپی (با صدای جیم کامینگز): یک سنجاب که در خارج از شهر زندگی می کند. اگر چه او عمدتاً در داخل درختان می ماند، اما اغلب در نهایت با جورج کنجکاو مواجه می شود. یک شوخی تکراری در سریال زمانی است که جامپی در موقعیتی با جورج گرفتار می شود و راوی می گوید” در آن لحظه بود که جامپی به یاد آورد چرا همیشه در درخت می ماند.”

پروفسور وایزمن خانم دانشمندی است که دوست جورج و مرد کلاه زرد است.

پروفسور وایزمن (با صدای رولوندا واتس): خانم دانشمندی است که دوست جورج و مرد کلاه زرد است، در قسمت های مختلف او به عنوان یک دانشمند موشکی دیده می شود و در یک موزه محلی کار می کند. نام او بازی با کلمات به نظر می رسد (مرد عاقل). به نظر می رسد که پروفسور وایزمن شغلی دارد که مستقیماً با مرد کلاه زرد مرتبط است و او اغلب برای گذراندن وقت با مرد کلاه زرد و جورج دعوت می شود.

بیل (با صدای آنی مومولو): همسایه جورج در آن سمت خیابان در خانه خارج از شهر است. او یک لانه خرگوش دارد و روزنامه می فروشد. او همچنین از پرواز بادبادک ها لذت می برد اما به نظر می رسد ترس از ارتفاع دارد. تکیه کلام او این است: “راه مناسبی برای … وجود دارد” و ” چرا به آن فکر نکردم” .

بیل اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف دارد، اما ظاهراً متوجه نیست که جورج یک میمون است و اغلب از او به عنوان “بچه شهری” یاد می کند تا کارهای عجیب و غریب جورج را توجیه کند. به نظر می رسد که بیل برگرفته از پسر روزنامه فروش از کتاب های اصلی است.

آنچه والدین باید درباره کارتون جورج کنجکاو بدانند:

والدین باید بدانند که کنجکاوی جرج سرایت پذیر است و احتمالاً کودکان پیش دبستانی که جورج کنجکاو را تماشا می کنند را تحت تأثیر قرا داده و آنها را تشویق می کند تا محیط اطراف خود را به روش های مشابه کاوش کنند و با دقت مورد بررسی قرار دهند.

این عالی است، اما به این معنا است که بچه های کوچک لازم است در مورد بعضی از کارهای خاص که جورج انجام می دهد هوشیار بوده و احتیاط کنند، کارهایی که ممکن است در زندگی واقعی خطرناک باشد (حتی اگر در برنامه با شوخی با آنها برخورد شود)، کمی راهنمایی والدین لازم است تا آنها را در مسیر درست هدایت کند.

آیا تماشای این سریال برای فرزند شما خوب است؟

این سریال انیمیشنی زیرکانه و ماهرانه حق مطلب را در مورد کتاب های محبوب جرج کنجکاو ادا کرده است. نه تنها اشتیاق سرایت پذیر جورج برای جستجو و اکتشاف دنیای اطرافش کودکان را سرگرم می کند بلکه آنها را با مفاهیم ریاضی، علوم و مهندسی آشنا می کند.

پرورش کودک دوزبانه با کارتون جرج کنجکاو Curious George

فیلمنامه کارتون جرج کنجکاو با ارائه شخصیت های فرعی، طنز فراوان و پیچ و تاب های زیرکانه در خطوط داستان بسیار هوشمندانه و جذاب است. این انیمیشن درخشان و رنگارنگ است، اما در عین حال حالت کلاسیک دارد؛ بدین معنا که به هنر موجود در کتاب ها وفادار است که این امر طرفداران را خرسند می کند. کودکان پیش دبستانی عاشق دنبال کردن جرج کنجکاو در ماجراجویی های سرگرم کننده اش و یادگیری درباره دنیای اطرافشان هستند.

پرورش کودک دوزبانه با انیمیشن جرج کنجکاو

انیمیشن جورج کنجکاو با داستان جذاب و گیرا، ماجراجویی های جالب و ظنز به جایی که دارد، یکی از بهترین انیمیشن های آموزش زبان انگلیسی به کودکان با لهجه آمریکایی است. کارتون جرج کنجکاو زبان اصلی را می توانید از وبسایت همه چیزدان دانلود و تماشا کنید:

لینک دانلود جورج کنجکاو (Curious George)

 

منبع:

commonsensemedia

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا