کارتون اختانوردها (The Octonauts)

معرفی کارتون اختانوردها (Octonauts) از بهترین انیمیشن های آموزشی

اختانوردها (به انگلیسی The Octonauts)، یک سریال انیمیشنی بسیار جذاب است که به سفارش تلویزیون بی‌بی‌سی و برای گروه سنی زیر ۷ سال ساخته شده است. انیمیشن اختانوردان یا اکتاناتس از سال ۲۰۱۰ میلادی، توسط کمپانی سرگرمی سیلورگیت Silergate Media بریتانیا تولید شده است. اولین بار این انیمیشن پر طرفدار در شبکه  CBeebies، که یکی از زیرمجموعه‌های بی‌بی‌سی است، به نمایش درآمد. شخصیت‌های اصلی و ثابت کارتون اختانوردها، سه کاراکتر دوست داشتنی، شامل یک خرس قطبی، یک بچه گربه و یک پنگوئن هستند. انیمیشن اختانوردان اقتباسی از یک کتاب کودکانه معروف با همین نام است. در ادامه با وب‌سایت همه چیزدان همراه باشید تا درباره‌ی انیمیشن The Octonauts و تاثیر آن در یادگیری و آموزش زبان انگلیسی به کودکان بیشتر آشنا شویم.

داستان انیمیشن اختانوردها

یک گروه از کاوشگران شجاع در زیر آب و اقیانوس به یاری موجودات آبی، که نیازِ مبرم به کمک دارند، می‌شتابند. انیمیشن اختانوردان تا کنون در ۱۱۶ اپیزود ۱۰ دقیقه‌ای و همچنین سه فیلم انیمیشنی ساخته شده است.

داستان Octonauts درباره گروهی از کاوشگران شجاع در زیر آب است که به موجودات آبی کمک می‌کنند.

همان طور که اشاره شد، اختانوردها گروهی از کاشفان دریایی هستند که به دنبال ماجراجویی به اقیانوس‌ها سفر می‌کنند. این گروه در یک زیردریایی به نام اختاپاد Octopod زندگی و کار می‌کنند.

کارکترهای انیمیشن، حیواناتی دوست‌داشتنی هستند که ویژگی‌های انسانی (شبه انسانی‌) دارند. یکی از جذابیت‌های دنیای اختانوردها، وسایل نقلیه‌ی آن‌ها است که در واقع آبزی‌ها هستند. اختانوردها گروهی هماهنگ و مسئولیت‌پذیر هستند که روحیه‌ی کار تیمی در آن‌ها به وفور دیده می‌شود. گروه با مهربانی تحت نظر کاپیتان خود به حل مشکلات موجودات دریایی کمک می‌کنند.

در ابتدا کاپیتان با نمایش فیلم آموزشی به اعضاء وظایف آن‌ها را مشخص می‌کند. با دیدن انیمیشن Octonauts، کودک به طور ناخودآگاه با برخی مفاهیم مرتبط با طبیعت، به خصوص دنیای زیر آب، آشنا می‌شود.

ویژگی‌های مثبت کارتون اکتاناتس از دیدگاه روان‌شناسی

جذابیت و صمیمیت شخصیت‌های اختانوردان از مزیت‌های این انیمیشن برای کودکان هستند. گرافیک قوی در کنار رنگ آمیزی متنوع به جذابیت این کارتون، به خصوص برای گروه کودکان و خردسالان، کمک کرده است. با دیدن این انیمیشن، کودک با مفاهیمی نظیر همکاری، مسئولیت‌پذیری و روش حل مسئله آشنا می‌شود.

یکی دیگر از نکات مثبت کارتون اختانوردان، تازگی دنیای زیر دریا در انیمیشن است که برای کودک جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند. و حس کنجکاوی او را بر می‌انگیزد.

کمک کردن به دیگران از مفاهیم اساسی دیگری است که انیمیشن قصد دارد به مخاطب خردسال خود بیاموزد. طبیعتا برای این که یک کار تیمی به خوبی انجام شود، افراد گروه به مشورت نیاز دارند. ازین طریق، کودک می‌آموزد از طریق مشورت و هماهنگی با هم‌تیمی‌ها، می‌تواند مشکلات و موانع را از سر راه بردارد.

 

در راه انجام ماموریت، گاهی اعضای گروه با روش‌های خلاقانه از ساده‌ترین وسایل و ابزار دم‌دستی استفاده می‌کنند. این کار به افزایش نگاه خلاق و برون‌گرا در کودک کمک می‌کند. همان طور که اشاره شد گروه پیش از شروع ماموریت اقدام به دیدن فیلم‌های آموزشی می‌کند. این موضوع به مخاطب کوچک و کنجکاو، اهمیت آموزش را یادآور می‌شود.

ویژگی‌های مثبت و آموزنده انیمیشن The Octonauts

به طور خلاصه مفاهیم و نکات مثبتی که در انیمیشن اختانوردها نهفته است، عبارتند از:

  • مهربان بودن با دیگران
  • داشتن احساس مسئولیت
  • پیدایش و افزایش روحیه کار گروهی
  • آموزش هماهنگی و همکاری با سایر هم‌تیمی‌ها
  • روش حل مسئله
  • یادگیری مزیت مشورت و هم‌فکری
  • ایجاد خلاقیت در استفاده از امکانات موجود
  • اهمیت دادن به آموزش و یادگیری

شخصیت‌های اصلی کارتون اختانوردها

در ادامه شما را بیشتر با شخصیت‌های کارتون The Octonauts آشنا می‌کنیم:

  • بارناکلز Barnacles، رهبر گروه که یک خرس قطبی شجاع و باهوش است. در منابع فارسی و اپیزودهای دوبله شده فارسی نام این شخصیت، کاپیتان خرسی گذاشته شده است. کاپیتان بارناکلز مسئول هدایت سفیه زیردریایی است و با نشان دادن فیلم‌های آموزشی به گروه، آن‌ها را در حل مشکل کمک می‌کند.
  • کوازی Kwazii، کوازی بچه گربه‌ی جذاب و جسور گروه است که همیشه به دنبال ردپای هیولاهای خیالی در دریا است. این گربه نارنجی، به طور مرموزی در گذشته، یک راهزن دریایی بوده است. در انیمیشن های دوبله شده به فارسی نام این کاراکتر، پیشتا است. پیشتا همیشه همراه با سایر اعضای گروه، آماده انجام ماموریت‌های جدید و هیجان‌انگیز است.
  • پسو peso، پزشک گروه اختانوردان یک پنگوئن زیبا است. در اپیزودهای ترجمه‌ شده‌ی فارسی، این کاراکتر پن‌پن است و پزشک گروه، ته‌لهجه متفاوتی با بقیه اعضای گروه دارد. با اینکه پسو، کمی ترسو است، اما بعضی وقت‌ها شجاترین عضو اختانوردها می‌شود. دکتر پنگوئن یک برادر هم به نام پنگو دارد.

شخیت های انیمیشن اختانوردها

جوایز دریافتی انیمیشن اکتاناتس

در سال ۲۰۱۳ کارتون اختانوردها برنده یازدهمین جشنواره فیلم ایرلند شد. در همین سال اختانوردان در بین کاندیداهای جایزه بین‌المللی اِمی Emmy بود که موفق به دریافت جایزه نهایی نشد. همچنین در سال ۲۰۱۷ گروه سازندگان اختانوردان موفق به دریافت جایزه ۴۵‌امین جشنواره انیمیشن آنی Annie  شد. جایزه آنی توسط انجمن بین‌المللی انیمیشن هالیوود، از سال  ۱۹۷۲ میلادی، به برترین انیمیشن‌ها اهدا می‌شود.

 

آموزش زبان انگلیسی با انیمیشن اختانوردها

یکی از مزیت‌های کارتون جذاب اختانوردها، دو لهجه بودن آن است. اختانوردها هم با لهجه بریتیش و هم با لهجه امریکن وجود دارد. این مزیت باعث می‌شود دست والدین برای انتخاب اکسنت مورد نظر خود باز باشد.

زبان ساده کارتون، با توجه به رده سنی‌، از مزیت‌های دیگر این انیمیشن برای دوزبانه شدن کودک است.

از دیگر فوائد انمیشن اختانوردها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، زمان کوتاه هر اپیزود است که باعث می‌شود کودک از دیدن انیمیشن خسته نشود و با شوق بیشتری کارتون را دنبال کند.

بیش از ۱۱۶ قسمت از اختانوردان ساخته شده که این هم، یک مزیت دیگر برای انتخاب کارتون اختانوردها به عنوان منبع ٱموزش انگلیسی به کودکان است. همچنین، توالی اپیزودها باعث تکرار و تمرین بیشتر ساختارهای زبانی در کودک می‌شود.

سخن پایانی

آموزش زبان انگلیسی مساله‌ی مهمی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌دارد. همه‌ی ما دوست داریم کودکانی دو زبانه و چند زبانه داشته باشیم و از آن جا که هوش کودکان در سنین زیر دبستان، قابلیت بسیار بالایی برای یادگیری دارد، آموزش زبان انگلیسی از طریق کارتون و انیمیشن، بیشتر حائز اهمیت است. در این محتوا به نقد و بررسی کارتون اکتاناتس یا اختانوردها پرداختیم و فوائد آن را در آموزش زبان انگلیسی برای کودکان بازگو کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم مجموعه آموزشی اکتاناتس را در و‌ب‌سایت آموزش زبان همه چیز دان مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا