آشنایی با کارتون بلویی Bluey و نکات آموزنده آن

آشنایی با انیمیشن بلویی Bluey از نظر روانشناسی و زبان آموزی

کارتون بلویی (به انگلیسی: Bluey)، یک مجموعه انیمیشنی استرالیایی است که از سال 2018 میلادی توسط شبکه ABC Kids پخش شده است. ABC Kids یک شبکه استرالیایی مخصوص فیلم و نمایش است. در ایالات متحده، انیمیشن Bluey توسط شبکه Disney Junior پخش شده است. موضوع انیمیشن و شخصیت های اصلی آن نوعی سگ استرالیایی است که مانند همه انیمیشن‌ها دارای ویژگی‌های انسانی است. کمپانی تولید کننده انیمشن بلویی استودیوی استرالیایی Ludo Studio است. این انیمیشن مخصوص کودکان پیش از دبستان است و تاکنون 130 قسمت 7 دقیقه‌ای از آن ساخته شده است.

کارتون بلویی در واقع ورژن استرالیایی انیمیشن معروف Peppa Pig است و با الهام از این مجموعه انگلیسی، توسط فیلم‌ساز استرالیایی Joe Brumm ساخته شده است. در ادامه درباره این انیمیشن جذاب و تاثیر آن در آموزش زبان انگلیسی به کودکان بیشتر خواهیم دانست. لطفا با وبلاگ همه چیزدان همراه باشید.

 

داستان کارتون بلویی

شخصیت اصلی انیمیشن بلویی یک توله سگ کوچک و آبی رنگ به همین نام، bluey ، است که 6 سال دارد. بلویی از نژاد سگ‌های هیلر heeler استرالیایی است. نژاد هیلر نوعی سگ گله استرالیاییِ دست و پا کوتاه می‌باشد.

داستان کارتون بلویی

Bluey، که به همراه خواهر کوچکترش بینگو Bingo و پدرش Bandit و مادرش Chilli زندگی می‌کند، دارای کاراکتری پر انرژی، خلاق و بسیار کنجکاو است. داستان کلی انیمیشن حول موضوعاتی مربوط به خانواده و رشد اجتماعی کودک پیش می‌رود و از المان‌ها و نمادهای فرهنگ مردم استرالیا وام گرفته است. سایر شخصیت‌ها و کاراکترهای موجود در کارتون Bluey از نژادهای دیگری هستند و در ماجراهای بلویی حضور دارند.

انیمیشن Bluey همواره به خاطر پیام‌های سازنده و انسانی و به تصویر کشیدن یک زندگی مدرن مورد ستایش منتقدان قرار گرفته است. چهره سازنده و مثبتی که این انیمیشن از والدین و به ویژه پدر خانواده ارائه می‌کند، از نکات تحسین شده این کارتون استرالیایی است.

انیمیشن بلویی از نگاه منتقدان

بلویی از زمان پخش یک انیمیشن بسیار پر طرفدار، به خصوص در کشور استرالیا بوده است. مجموعه Bluey در سال 2019 میلادی، برنده جایزه logie و همین طور جایزه معتبر EMMY شده است. همچنین نشریه معروف امریکایی، رولینگ استون، انیمیشن بلویی را جزو لیست 100 کمدی برتر خود قرار داده است.

شخصیت‌ها و کارکترهای اصلی انیمیشن بلویی

همان طور که اشاره شد، کاراکترهای اصلی انیمیشن bluey، خانواده بلویی هستند.

  • بلویی Bluey Heeler؛ بلویی یک توله سگ 6 ساله آبی رنگ و دارای جنسیت دختر است. کنجکاوی و پر انرژی بودن از ویژگی‌های این شخصیت است.
  • بینگو Bingo Heeler؛ بینگو خواهر کوچکتر بلویی است و 4 سال دارد. او یک توله سگ هیلر قرمز رنگ است و در اکثر ماجراجویی‌های Bluey حضور دارد.

کاراکترهای اصلی انیمیشن bluey، خانواده بلویی هستند.

  • بندیت Bandit Heeler؛ پدر خانواده، یک سگ آبی رنگ است که شغلش باستان شناسی است. خواننده معروف استرالیایی David Liam McCormack، وظیفه صداپیشگی شخصیت بندیت را بر عهده دارد.
  • چیلی Chilli Heeler؛ مادر بلویی و یک سگ قرمز رنگ هیلر است که به صورت پاره وقت در گارد فرودگاه کار می‌کند.

کارتون بلویی از دیدگاه روانشناسی

همان طور که پیش‌تر گفته شد، جایگاه خانواده و مسئله فرزند پروری، به ویژه با تکیه بر فرهنگ استرالیایی، موضوع محوری کارتون Bluey است. مادر نقشی محوری در انیمشن دارد و هدایت رابطه بلویی و بینگو را به عهده دارد.

در طول انیمیشن و داستان‌ها ایرادات رفتاری والدین با کودک، مثل کم‌توجهی، مورد نقد قرار می‌گیرد. اهمیت بازی و نقش آن در تربیت کودک و بالا رفتن مهارت‌های اجتماعی اش از دیگر المان‌های مورد تاکید این انیمیشن است. پدر خانواده شخصیتی صبور و اهل خانواده است که در کارهای خانه مشارکت می‌کند و با بچه‌ها بازی می‌کند.

البته از طرف منتقدان، نقدهایی هم به این انیمیشن وارد است. به عنوان مثال، مادر خانواده به دلیل کار پاره‌وقت، گاهی از انجام کارهای خانه ناتوان است. نحوه برخورد انیمیشن با زنان شاغل، از طرف برخی منتقدان، مورد انتقاد واقع شده است.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق انیمیشن بلویی

اصولا یادگیری زبان انگلیسی در کودکان از طریق دیدن کارتون و انیمیشن از بهترین و ساده‌ترین روش‌های ممکن است. همه‌ی کودکان انیمیشن را دوست دارند و جذب داستان‌ها و اتفاقات رخ داده در آن می‌شوند. یادگیری زبان انگلیسی در کودکان، به ویژه مهارت لسینینگ، به صورت ناخودآگاه صورت می‌گیرد.

دیدن انیمیشن جهت یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند یک تجربه مشترک بین کودک و والدین باشد. افراد بزرگسال و مبتدی هم می‌توانند از طریق دیدن انیمیشن به یادگیری زبان انگلیسی بپردازند؛ خصوصا کارتون‌ها و انیمیشن‌هایی، مانند Bluey، که عاری از هر گونه خشونت کلامی هستند و با زبان ساده و قابل فهم با کودکان ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین کودک علاوه بر آشنایی با اصطلاحات انگلیسی، می‌تواند نکات آموزشی کارتون را نیز دریافت کند و به طور غیرمستقیم رفتارهای صحیح و روابط اجتماعی درست را فرا بگیرد.

یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن Bluey

یکی از بهترین انیمیشن‌ها برای بهبود مهارت شنیداری کودک، انیمیشن بلویی است. Bluey داستان‌هایی ساده و روان دارد و انگلیسی را با لهجه استرالیایی صحبت می‌کند. به همین دلیل، یک انیمیشن مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان محسوب می‌شود. اگر قصد مهاجرت به کشور استرالیا را دارید و دوست دارید قبل از مهاجرت کودک‌تان تا حدودی با زبان این کشور مهاجر پذیر آشنا باشد، کارتون بلویی بهترین انیمیشن برای خانواده شما خواهد بود.

یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن Bluey

مدت زمان هر اپیزود در حدود 7 دقیقه است که این مساله کمک می‌کند کودک دل‌زده و خسته نشود. همچنین تنوع شخصیت‌ها و تعداد بالای آن‌ها باعث می‌شود کودک با تُن صداهای مختلف آشنا شود.

از آن جا که انیمیشن بلویی مخصوص کودکان رده سنی پیش از دبستان است، در آن از اصطلاحات محاوره‌‌ای استفاده نمی‌شود. همین سادگی بیان و کلمات و موضوعات قابل لمس برای کودکان، باعث می‌شود مخاطبان خردسال در درک مطالب و یادگیری زبان انگلیسی راحت‌تر باشد و به زودی از تماشای آن خسته نشوند.

سخن پایانی و دانلود بلویی

تماشای انیمیشن خصوصا انواعی که زبانی ساده و قابل فهم دارند، یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. با توجه به آن که کودکان در امر یادگیری گریزپا هستند، آموزش به آن‌ها باید به شکل غیر مستقیم باشد. اصلی‌ترین فایده‌ای که دیدن انیمیشن در آموزش زبان انگلیسی به کودکان دارد، آشنا کردن کودکان با واژه‌های انگلیسی است. در واقع کودک با دیدن انمیشن به زبان انگلیسی گوشش به واژه‌ها و اصطلاحات انگلیسی آشنا می‌شود و این مساله می‌تواند در سنین دبستان و بالاتر بسیار به درک بهتر کلمات کمک کند.

از شما دعوت می‌کنیم برای دانلود کارتون بلویی،‌ به لینک زیر از وبسایت پرورش کودک دوزبانه همه چیزدان مراجه کنید:

دانلود کارتون بلویی Bluey

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا