همه چیز درباره کارتون نامبر بلاکس

معرفی کارتون نامبر بلاکس (Numberblocks)

نامبر بلاکس یک مجموعه تلویزیونی انگلیسی برای کودکان پیش دبستانی است که اولین بار در ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۷ از شبکه CBeebies بریتانیا به طور رسمی به نمایش در آمد. خالق این برنامه، Joe Elliot است و توسط شرکت Alphablocks Ltd (که سازنده کارتون آلفابلاکس نیز است)و استودیوی پویانمایی Blue Zoo ساخته شده است. این مجموعه در ژانر آموزشی، ریاضیات، کودک ساخته شده و به زبان های اصلی انگلیسی، زبان ولز، فرانسوی، پرتقالی و اسپانیایی و در ۸ سری ۱۵ قسمتی پخش شده است.

در سال ۲۰۱۷ کارتون Numberblocks نامزد دریافت جایزه BAFTA در معقوله “یادگیری” شد. نامبر بلاکس یک انیمیشن آموزشی شاد و مفرح برای آشنایی کودکان نوپا و خردسالان با اعداد و مفاهیم ساده ریاضی، به شیوه ای کاملا گویا و مفهومی است. در واقع بازیگران این مجموعه کاراکترهای عددی مکعب شکل کوچکی هستند که ایده های بزرگی در سر دارند.

محتوای انیمیشن نامبر بلاکس

در هر قسمت با خلق داستانی سرگرم کننده و جذاب، اعداد و مفاهیم ساده ریاضیات مانند جمع و تفریق را به کودک می آموزند و در ادامه مفاهیم اعداد صحیح، اعداد زوج در مقابل اعداد فرد و فاکتورگیری را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

همچنین ارجاع به ایده های بسیار پیچیده تر به صورت بصری و معمولا بدون توضیح و تفسیر در کارتون نامبر بلاکس ارائه می شود. قضیه فیثاغورث و دنباله فیبوناچی نیز توسط بینندگان آگاه در این انیمیشن قابل تشخیص است.

مجموعه Numberblocks با مشارکت مرکز ملی آموزش ممتاز ریاضیات NCETM و برای تکمیل مجموعه Alphablocks تهیه شده است. در واقع بلوک های اعداد، نسخه ویژه آموزش اعداد از مجموعه Alphablocks (آموزش خواندن حروف و کلمات انگلیسی) است.

Debbi Morgan مدیر مرکز ریاضیات ابتدایی در نقش مشاور علمی این مجموعه می گوید “تمام برنامه های ریاضی قبلی که برای کودکان ساخته شده، درباره شخصیتی بود که به ریاضیات می پرداخت؛ مثلا شخصیت های داستان به پیک نیک می روند و در آنجا به مفاهیم ریاضی برمی خورند یا به ماهیگیری می روند و تعداد ماهی هایی را که صید کرده اند، می شمارند. در واقع ریاضیات به داستان ضمیمه می شد

اما در کارتون نامبر بلاکس، کاراکترها و شخصیت های اصلی، نمایش ریاضیات هستند. Oli Hyatt شخصی که نامبربلاکس را با Elliot تولید کرده است، می گوید: “من و بیشتر همسالان من به گونه ای بزرگ شدیم که اولین تعامل ما با اعداد، نماد آنها بود و این مسئله ای مضحک و غیر منطقی است؛ زیرا نمادها در واقع هیچ معنایی ندارند؛ اما رویکردی که در انیمیشن Numberblocks مد نظر است، تجسم فکری و آموزش جالب، سرگرم کننده و عملی است.”

داستان انیمیشن نامبر بلاکس

داستان Numberblocks (بلوک های عددی) با پایین افتادن یک بلوک کوچک (که شاید قهرمان کل نمایش باشد) از آسمان شروع می شود و در ادامه ماجراجویی های شخصیت های بلوک عددی را در سرزمینی به نام NumberLand دنبال می کند. تعداد بلوک ها نشان می دهد که هر کاراکتر معرف چه عددی است.

یک عدد شناور سیاه رنگ به نام Numberling در بالای سر هر کاراکتر ظاهر می شود که نشان می دهد از چند بلوک ساخته شده است. تعداد بلوک های هر کاراکتر نشان دهنده عدد آن بلوک است. به طور مثال عدد ۳ دارای ۳ بلوک منفرد است. همچنین هر کاراکتر عددی با یک رنگ خاص مشخص می شود. مثلا عدد یک با رنگ قرمز، عدد دو با رنگ نارنجی، عدد سه با رنگ زرد و … مشخص می شوند.

وقتی یکی از بلوک ها بر روی دیگری می پرد، آنها به یک شخصیت متفاوت تبدیل می شوند و یک عدد جدید ایجاد می شود. در واقع بلوک های بزرگتر از به هم پیوستن بلوک های کوچکتر (عمل جمع) به وجود می آیند.

به این ترتیب گروهی از کاراکترهای عددی در جهانی شگفت انگیز و ترکیبی از رنگ و موسیقی برای حل مشکلات بزرگ و کوچک با هم کار می کنند و ضمن سرگرم کردن کودکان، بسیاری از مهارت های اولیه ریاضیات مانند درک واقعی معنای اعداد، تشخیص و شمارش اعداد، جمع و تفریق و … را به آنها می آموزند.

آنچه والدین باید درباره این مجموعه بدانند

مجموعه Numberblocks شامل ویدیوهای کوتاه (۵ دقیقه ای) است که بدون داشتن هیچ محتوای نامناسبی، مفاهیم ریاضی پیش دبستانی مانند (اعداد، شمارش و …) را آموزش می دهد. این برنامه برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال تهیه شده است و برای کودکان نوپا بسیار عالی است. هر چند ممکن است برای بچه های پیش دبستانی بزرگتر که از قبل درک خوبی از اعداد و شمارش داشته اند خسته کننده باشد.

به طور کلی، کودکان پیش دبستانی از تماشای آن لذت می برند، زیرا کارتون نامبر بلاکس (Numberblocks) یک انیمیشن شخصی سازی شده است و بیشتر شبیه یک سرگرمی مفرح است تا یک ویدیوی آموزشی خسته کننده. با این حال، خطوط داستانی بین قسمتها بسیار متغیر است.

در بعضی قسمت ها یک خط داستانی، گریزی عجولانه به یک مفهوم ریاضی داشته است و ممکن است کودکان پیش دبستانی بزرگتر توجه کمتری به آن قسمت ها داشته باشند؛ اما به طور کلی این قسمت های کوتاه برای کودکان پیش دبستانی فوق العاده هستند و بعلاوه معلمان نیز آن را دوست دارند؛ زیرا برنامه ای مفید و آموزنده است.

آموزش ریاضی به انگلیسی با انیمیشن NumberBlocks

اگر فرزندتان در سنین پیش از دبستان است و فرایند دوزبانه کردن او را نیز شروع کرده اید، یکی از بهترین انتخاب ها آموزش مفاهیم ریاضی به زبان انگلیسی به کودکان است و Numberblocks یکی از بهترین انتخاب ها برای فرزندتان می تواند باشد. برای دانلود این مجموعه از وبسایت همه چیزدان روی لینک مقابل کلیک کنید: دانلود انیمیشن نامبربلاکس

همچنین مطالعه مقاله مقابل را نیز به شما پیشنهاد می کنیم: معرفی 5 کارتون انگلیسی برای آموزش ریاضی

 

منابع:

Commonsensemedia

Guardian

Wikipedia

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا